O femeie care a circulat într-o localitate din județul Prahova a primit amendă pentru lipsa rovinietei, deși a parcurs o distanță de doar câțiva kilometri. Chiar dacă aceasta a circulat în interiorul unei comune, a folosit drumul național, singurul care traversează localitatea respectivă.
La finalul lunii mai, femeia, în vârstă de aproximativ 70 de ani, din comuna Bărcănești, județul Prahova, a primit prin poștă o amendă pentru lipsa rovinietei, la mai bine de trei luni de când a fost înregistrată de camerele amplasate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Persoana în cauză se consideră nedreptățită, pentru că, spune ea, a circulat în interiorul localității în care își are domiciliul de zeci de ani.
Locuiesc de peste 50 de ani în localitatea asta și conduc de aproape 30 de ani. Nu mi se pare corect și normal să primesc o amendă pentru lipsa rovinietei, doar pentru că am circulat în interiorul localității. Astă-iarnă, am plecat de acasă și am condus trei-patru kilometrii, până la casa nepoților, aflată în aceeași comună. Acum, după aproape patru luni, m-am trezit în cutia poștală cu o amendă de 275 de lei pentru lipsa rovinietei.
Mereu am plătit rovinietă, când făceam drumuri mai lungi, dar acum conduc tot mai rar și doar în apropierea casei, până la magazin sau la nepoți. De ce să plătesc aproape 150 de lei pe an, când eu fac doar câțiva kilometri? Și nici măcar nu am posibilitatea să circul pe alt drum, pentru că DN1 e singurul care trece prin comuna asta. Înțeleg că așa e legea, dar nu mi se pare corect, cel puțin în cazul meu, să plătesc această taxă de drum pentru câțiva kilometri”, a dezvăluit femeia, pentru Gândul.
După cum scrie în OG 15/2002, orice conducător auto este obligat să plătească rovinieta atunci când circulă pe un drum național, chiar dacă acel drum este în interiorul unei localități. Singura excepție este în cazul drumurilor naționale care trec prin municipii și sunt administrate de autoritățile locale. Altfel spus, dacă un conducător auto circulă pe un drum național precum este DN1, chiar dacă se află în interiorul unei localități, trebuie să plătească rovinieta.
“Potrivit legii, rovinieta se aplică pe întreaga rețea de drumuri naționale din România. Există și excepții când această taxă nu se aplică – atunci când aceste drumuri se află în interiorul municipiilor. Așadar, dacă o persoană locuiește într-o localitate care nu este nici municipiu, nici reședință de județ, trebuie să plătească rovinietă chiar dacă va circula pe respectivul drum național doar în interiorul localității”, a explicat avocatul Valentin Ciobanu, pentru Gândul.
De cealaltă parte, CNAIR îi sfătuiești pe șoferi să plătească la timp rovinieta, pentru că amenda nu ajută pe nimeni.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a explicat pentru Gândul că sumele provenite din aceste amenzi nu ajung la CNAIR, ci merg direct la bugetul de stat.
„Pentru a avea drumuri bune, îți trebuie bani, deci pentru a avea bani, e nevoie de această taxă. CNAIR nu este interesat de amendă, pentru că în momentul în care cetățeanul plătește amenda, banii nu ajung la CNAIR, ci la bugetele locale sau la bugetul de stat.
Din acei bani, noi nu primim nici măcar prețul rovinietei, tocmai de aia ne interesează să se plătească rovinieta. Așa funcționează o societate, dacă vrei să ai o infrastructură bună, fiecare cetățean trebuie să contribuie”, a spus Alin Șerbănescu.
Purtătorul de cuvânt al CNAIR a precizat că în România sunt totuși taxe de drum mult mai mici decât în alte țări din Uniunea Europeană, iar întreținerea drumurilor este tot mai costisitoare.
Mai mult, în România, rovinieta o plătesc doar cei care folosesc infrastructura rutieră, spre deosebire de Germania, de exemplu, unde toți cetățenii plătesc taxe de drum.
„Valoarea infrastructurii naționale, calculată în urmă cu aproximativ cinci ani, era în jur de 20 de miliarde de euro, care acum a crescut. O rovinietă costă 28 de euro pe an pentru autoturisme, deci dacă am plăti timp de 100 de ani, ar însemna 2.800 de euro. Asta înseamnă că plătim o sumă mult mai mică pentru a circula pe o infrastructură mult mai scumpă, care trebuie și întreținută. Deci, nu e deloc o taxă inutilă sau o taxă scumpă.
Plata rovinietei o face doar cel care folosește infrastructura rutieră. Dacă nu am avea rovinietă, cum e în Germania, atunci toți cetățenii țării, inclusiv cei care nu folosesc infrastructura rutieră, ar trebui să plătească. La noi, plătesc doar cei care circulă pe drumurile naționale, iar cei care țin mașina în curte, de exemplu, nu plătesc”, a spus Alin Șerbănescu.
Potrivit legii, proprietarii de autoturisme care circulă pe drumurile naționale trebuie să achite, pentru rovinietă, o taxă care pornește de la aproximativ 15 lei și ajunge până la aproape 140 de lei, în funcție de valabilitatea pentru care optează, astfel:
Șoferii care consideră că au fost sancționați în mod incorect pentru lipsa rovinietei, pot contesta amenda la judecătoria de pe raza localității unde a fost aplicată sancțiunea. Astfel, dacă sancțiunea a fost aplicată, de exemplu, pe un drum național din apropiere de Arad, atunci conducătorul auto trebuie să depună contestație la Judecătoria Arad. Dacă această contravenție s-a constatat pe DN1, în apropiere de Ploiești, atunci șoferul trebuie să se adreseze Judecătoriei Ploiești.
Conform legii, în cazul celor care au circulat fără rovinietă, procesul verbal de constatare a contravenției se comunică în cel mult două luni de la data aplicării sancțiunii. În acest interval de timp, conducătorul auto nu mai poate primi amendă pentru aceeași faptă.
Valoarea amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul posesorilor de autoturisme, este cuprinsă între 275 de lei și 550 de lei.
CITEȘTE ȘI:
ROVINIETA 2023. Cum verifici valabilitatea rovinietei. Șoferii care nu plătesc taxa de drum